News & events

بازطراحی و بهبود فرآیند یک محصول تولیدی در فولاد خراسان

کارکنان فولاد خراسان با طراحی تازه ای در قفسه های¬ نورد میلگرد سایز  18 به  اطمینان و پایداری مطلوبی در تولید این محصول دست یافتند.
به گفته مدیر نورد «مجتمع فولاد خراسان»، تولید محصول میلگرد سایز 18 میلیمتر، طبق طراحی و کالیبراسیون شرکت سازنده خارجی، با استفاده از 14 قفسه ی کانتیلیور و 4 قفسه کاتریجی بوده که سال ها مشکلات عدیده ای از جمله پیچیدگی زیاد، موج دار شدن محصول و... گریبانگیر واحد نورد بوده است.
اختیاری افزود: استندها یا قفسه های نورد مهم ترین بخش از خط نورد هستند که وظیفه آن کم کردن سطح مقطع شمش به همراه افزایش طول شمش و در نهایت رسیدن به مقطع فولادی و محصول نهایی نوردی است.
وی افزود: با تلاش همکاران واحد نورد و بررسی و  کارشناسی¬های  به عمل آمده، ایرادات طراحی اولیه سازنده خارجی مشخص شد و به همت نیروهای متخصص داخلی با استفاده از 12 استند کانتیلیور و 4 قفسه کارتریجی برای تولید محصول طرح جدید اجرایی شد  که پس از آماده سازی رینگ و غلتک های مورد نیاز،  محصول میلگرد 18 در دی ماه سال جاری در فرایند تولید قرار گرفت و با موفقیت تولید شد.
رئیس تولید نورد فولاد خراسان، هدف از  طراحی جدید را، بهبود عملکرد تجهیزات و ارتقای سطح کیفیت محصولات دانست و افزود: این اقدام  باعث کاهش مشکلات تولید شده و مزایای فراوانی برای این واحد نیز به همراه داشته است.
خانی کاهش ضایعات و محصولات نامنطبق به دلیل کاهش پیچیدگی های شمش و عدم تولید محصولات موج دار را از مزایایی این طرح برشمرد و افزود: کاهش حدود 10درصدی مصرف انرژی به دلیل عدم استفاده از دو عدد موتور 750 کیلو وات و کاهش میزان توقفات برای تعویض کالیبر به دلیل استفاده از غلتک به جای رینگ نوردی و همچنین کاهش مصرف رینگ های نوردی که در شرایط فعلی کمبود رینگ بسیار موثر می باشد، از مزایایی دیگر این طرح است.
وی اظهار داشت: با این اقدام پایداری و اطمینان تولید محصول 18 که تاکنون با مشکلات متعددی از جمله موج دار شدن محصول همراه بوده به نحو بسیار اثر بخشی اصلاح گردیده و تولید محصول 18 نسبت به قبل با اطمینان و پایداری مطلوبی محقق گردیده است.