News & events

در همکاری با طبیعت دوستان نیشابوری اتفاق افتاد:

اهتمام فولاد خراسان در مقابله با ریزگردها و احیای منابع طبیعی

احیای تاغزارهای غرب و جنوب دشت نیشابور، یکی از راهکارهای تثبیت خاک، مقابله با پدیده ریزگردها و چالش های ناشی از آن است.

شرکت مجتمع فولاد خراسان، با حمایت از برنامه های طبیعت دوستان و تشکل های محیط زیستی شهرستان، در پی احیای این میراث طبیعی است که متاسفانه در دهه های اخیر توسط سودجویان رو به نابودی رفته و پیامدهای زیان بار این تخریب ها برای محیط زیست و سلامت مردم، گریبانگیر نسل های امروز و آیندگان خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی فولاد خراسان، با درخواست گروهی از فعالان پیشکسوت حوزه محیط زیست و هماهنگی اداره منابع طبیعی شهرستان، این شرکت در برنامه احیای تاغزارهای ارزشمند نیشابور مشارکت کرد و همکاران معاونت سرمایه های انسانی (مدیریت HSE) و مدیریت روابط عمومی فولاد خراسان در اجرای این برنامه همکاری صمیمانه داشتند.

بر اساس این گزارش، در برنامه احیای تاغزارهای جنوب شهرستانهای نیشابور و زبرخان و شرق میان­جلگه، که دومین مرحله از اجرای آن روز یکشنبه 26 آذر ماه 1402 با همکاری کارگروه محیط زیست هیأت کوهنوردی و ادارات منابع طبیعی و محیط زیست و با حمایت شرکت «مجتمع محترم فولاد خراسان»، برگزار شد، ۲۳ کیسه بزرگ (حدود یک تن) بذر گیاه «تاغ» جمع­آوری و در اختیار اداره منابع طبیعی گذاشته شد.

این بذرها قرار است پس از تیمار و آمادگی های لازم در بیابان‌های نیشابور کاشته شوند.

در پی خشکسالی های پیاپی و تخریب های صورت گرفته توسط عوامل انسانی در دهه های اخیر، این سرمایه زیستی دشت نیشابور رو به زوال گذاشته است.

چراندن بی‌رویه دام­ها، برداشت چوب، قطع درختان تاغ توسط سودجویان از جمله برای ذغال­گیری و تجاوز به منابع طبیعی و... مخاطرات زیست محیطی جدی را در پی داشته است؛ جولان بیست روزه­ی اخیر غبار و ریزگردها در شهرستان نیشابور و حتی بسته شدن جاده سبزوار به نیشابور و حرکت شن های روان به سمت روستاهای شهرستان میانجلگه و... از چالش هایی است که نیاز مبرم و اقدام فوری برای احیای منابع طبیعی و دشت درحال نابودی را می‌طلبد.

با احیای تاغزارها و نیز همیاری مردم به ویژه جوامع روستایی در مراقبت از این سرمایه های زیست­بوم می توان هوای بی غبار و آسمان فیروزه ای نیشابور  را به آیندگان هدیه داد.